De Nacht van de (Oude) Muziek, een muzikale tijdmachine

 
Speciaal voor Who’s Next is de 15 jarige Samantha Hiemstra de uitdaging aangegaan om een recensie te schrijven over de Nacht van de (Oude) Muziek! Lees hier het resultaat:

De Nacht van de (Oude) Muziek, een muzikale tijdmachine

Een wandeling door de muziekgeschiedenis, dat is een korte omschrijving van de Nacht van de (Oude) Muziek. In verschillende zalen van de Kunstlinie zijn miniconcerten van in totaal 12 ensembles. Lopend door de Kunstlinie maak ik een reis door de verschillende stijlen van de oude muziek. Het aanbod is erg groot en divers, waardoor ik jammer genoeg niet alles heb kunnen bezoeken, maar er wel voor ieder wat wils tussen zit.

De avond wordt in stijl geopend door de Serenissima Serenaders in de City Lounge. Het ensemble bestaat uit violen, drums, een basgitaar, een orgel en een fluit. Zij treden op in typische barok kleding, inclusief pruik en masker, hiermee zetten ze meteen de toon voor de avond.

Ieder concert had zijn eigen karakter, zo had het concert van Patrick Ayrton een hele intieme sfeer in de kleine Studio Duin. Hij improviseerde op zijn klavecimbel een barok suite en betrok hierbij het publiek door hen te vragen wat ze wilden horen.

In de grote zaal speelde het Rembrandt Frerichs Trio in de combinatie van piano, contrabas en drums. Met name de drums waren erg bijzonder, Vinsent Planjer’s zelf ontwikkelde Whisper Kit. Hiermee gaf hij het optreden een unieke sound.

Hierna ging ik kijken bij Black Pencil in Studio Stad. Dit kwintet bestaat uit een viool, fluit, accordeon, panfluit en slagwerk. Met name het accordeon was erg indrukwekkend en het tegenovergestelde van het stereotype dat veel mensen van dit instrument in hun hoofd hebben. Het accordeon was samen met de fluit juist erg bepalend voor het muziekstuk en de sfeer daarvan. Tussendoor werd ook regelmatig van fluit gewisseld, wat ervoor zorgde dat Black Pencil continu bleef verrassen.

hkf4986
Black Pencil – foto: Huib Kooyker

Ondertussen was er ook veel te beleven in de City Lounge, waar Sine Nomine en het JongNBE elkaar afwisselden. Sine Nomine liet een bijzondere versie van Zie ginds komt de stoomboot horen. De stemmen van de zangers gingen perfect samen met de twee fluiten, waardoor het sinterklaaslied bijna een operalied werd. Het JongNBE is een selectie van de jongste talenten van het Nederlands Blazers Ensemble. Zij speelden muziek uit verschillende tijdperken, waardoor de muzikanten je meenamen langs verschillende muziekstijlen.
In de finale kwamen onder andere het Rembrandt Frerichs Trio, het JongNBE en het Ebonit Saxophone Quartet samen om hun krachten te bundelen tot een spetterend einde van een muzikale avond.

Het was een avond die zijn naam, Nacht van de (Oude) Muziek, eer aan doet!

hkf5164
Finale Nacht van de (Oude) Muziek – foto: Huib Kooyker 

Nieuws